Trwa kolejne podejście do promocji zawodów prawniczych. Tym razem ogólnopolska kampania promocyjnej zawodu radcy prawnego rozpoczęta z dniem Dnia Radcy Prawnego. Jej „sercem” i pierwszym elem. jest 30-sekundowy spot pt. „Niebieski to kolor wolności”, wyemitowany w TVN24 w dniach 4-6 lipca br. Powtórka we wrześniu. Autorem scenariusza jest Igor Brejdygant. Śledzę i śledzić będę z uważną ciekawością. Szczególnie jako potencjalny klient.
Dlaczego? To, że my jako branża prawna wiemy, że jest taka akcja to dobrze, ale czy wiedzą to klienci i gdzie i w jaki sposób się dowiedzą, bo sami to zapewne nie będą szukać. Dobrze, jednak, że się dzieje. Należy również docenić jakość realizacji samego spotu pod kątem wizualnym i montażowym, bo wcześniejsze próby nie należały moim skromnym zdaniem do udanych.
Pytanie zasadnicze jednak (powtarzam się bo poprzednio też była to dla mnie marketingowca zagwozdka), to jak będą mierzone efekty tej kampanii? Jak przeczytamy w komunikatach prasowych do przygotowania spotu zostały wykorzystane badania socjologiczne, wykonane na zlecenie KRRP. Jest to dobry sygnał, bo żeby podjąć jakiekolwiek działanie należy dokonać analiz. Ciekawa jestem jakie to było dokładnie badanie. I spot to pierwszy z elementów wielowątkowej kampanii promocyjnej zawodu radcy prawnego. Jakie będą kolejne?
I ja jeszcze się zastanawiam na ile członkowie samorządu sami popularyzują i będą popularyzować działania Krajowej Rady Radców Prawnych. Ta identyfikacja z przesłaniem kampanii:
Celem kampanii społecznej jest przekazanie informacji o konieczności korzystania z usług radcy prawnego, ale przede wszystkim ukazanie praktycznych i życiowych sytuacji, w których z usług radcy prawnego można skorzystać. Najważniejszą zasadą kierunkującą całą kampanię społeczną jest zasada pierwszeństwa klienta. Oznacza ona wskazanie, iż to klient jest bohaterem kampanii i rozwiązanie jego problemów przez radcę prawnego.
jest równie istotna o ile nie najistotniejsza aby zasięg zwiększać, choć ponad 600 udostępnień spotu na Facebooku (stan na dzień dzisiejszy) w ciągu 3 dni to nie jest chyba najgorszy wynik. Z drugiej strony samych radców jest dziś ponad 11 000. Na YouTube jest słabiej, jak na razie 120 wyświetleń filmu. I w jednym miejscu mamy informację, że klip ma tytuł „Niebieski to kolor wolności”, w innych „Chronimy Twoje interesy i Twoją wolność”, zastanawia mnie czy to celowe działanie.
Śledźmy. Działania dopiero się rozpoczęły, więc potrzebują czasu, aby móc obiektywnie oceniać efekty.
Wideo w cover photo
Mnie zaintrygowała jeszcze jedna kwestia, o której przy tej okazji wspomnę. Na fanpage facebook.com/kirppl możecie zauważyć cover photo przedstawione w postaci wideo.
To nowa funkcjonalność stron, jaką umożliwia dla administratorów Facebook.
Cover photo obok zdjęcia profilowego to jeden z istotniejszych elem. wizerunkowych profilu na Facebooku, chociażby z prostej przyczyny, to one przykuwają wzrok i zachęcają, aby wejść na dany profil lub zniechęcają czyli nie działają. Warto im poświecić chwilę uwagi i przygotować odpowiednie grafiki dopasowane nie tylko do wytycznych grafik w tym kanale społecznościowym (o graficznych social mediach pisałam TUTAJ). A może właśnie film (nie animację!) przedstawiającą w określony sposób przekaz jaki towarzyszy naszej pracy.
Wideo nie może być krótsze niż 20, ani dłuższe niż 90 sekund. Jego rozmiar powinien mieć 820 x 312 pixeli.
Fanpage Izby to jeden z pierwszych z naszej branży prawnej, który skorzystał z tej funkcjonalności i można rzec świetnie, bo dobre praktyki powinny iść z góry.
Zapytasz, ale po co mi jakieś specjalne cover photo i co mam tam właściwie przedstawić. Przypadkowe nie ma sensu, źle wykonane również, a jest to miejsce na ekspozycję Twojej misji, big idea, albo kluczowej informacji dla Twoich odbiorców, albo aktualności jaka jest wartościowym kontentem dla osób do których kierujesz dany przekaz. Grunt, aby odzwierciedlała elem. większej całości działań marketingowych, wizerunkowych. Pojedynczy impakt tego typu nie wpłynie w zasadniczy sposób na cel jaki chcesz w ten sposób osiągnąć. Ale przede wszystkim trzeba określić do jakiego celu dążymy.
Tak , to prawda. Użyliśmy filmu jako cover photo i widzimy że odnosi to sukcesy. Otrzymujemy wiele informacji, że w ten sposób film dociera do wielu odbiorców. Ciekawie cover photo wygląda nie tylko w wersji na desktopy, ale również bardzo ciekawie w wersji mobilnej.
Grzegorz Furgał
doradca prezydium KRRP ds. mediów i PR
I dlatego warto to podkreślić, bo niby niuans, a na pewno ma wpływ na zwiększenie zasięgu.
A czy będą w jakiejś (jeśli tak to jakiej) formie mierzone efekty tej kampanii i udostępniane np. na stronie internetowej?